July 19, 2016

Matkapäiväkirja: Soul 2016 (1/15)

Tässä postauksessa kerron ihkaensimmäisen Etelä-Korean reissuni ensimmäisestä päivästä. Vietin 2016 toukokuussa Soulissa suunnilleen 2½ viikkoa Rise and SPARKLE-blogista tutun Krissen kanssa. Ei oltu aiemmin juurikaan tavattu, taidettiin olla yhdellä tai kahdella kpop-keikalla käyty ennen reissua, ellen väärin muista.

jennahoo.com - Saapuminen Koreaan & Wonderful Korea Homestay

Lento Helsinki-Vantaalta lähti 17.30 Suomen aikaa ja saavuimme Incheonin kansainväliselle lentokentälle seuraavana päivänä 8 aamulla Korean aikaa. Lento kesti suunnilleen 9 tuntia ja lennettiin Finnairilla. Oli mun ensimmäinen kerta lentokoneessa näin pitkään, ja ensimmäinen Euroopan ulkopuolelle suuntautuva lento. Lennon aikana katsoin vaan elokuvia ja tuijotin ikkunasta ulos. Yritin myös nukkua, mutta ei siitä juuri mitään tullut... Lentokoneen henkilökunta oli tosi mukavaa ja auttavaista :)

Laskeutumisen jälkeen käytiin noukkimassa laukut ja jonotettiin yli tunti maahantulotarkastukseen. Oli mulle ihan täysin uusi juttu, sillä en ollut niin paljoa reissannut. Sen jälkeen oli vuorossa lentokenttämetron/-junan avulla siirtyminen lentokentän toiseen osaan. Sellaistakaan ei ole Suomessa. Yhtäkkiä Helsinki-Vantaan lentokenttä tuntui tosi pieneltä Incheoniin verrattuna.

Käytiin ettimässä lentokentältä kioski, josta hommattiin T-Money Card-kortit. T-Money Card on julkisen liikenteen kortti, jota voi käyttää esimerkiksi metroissa ja busseissa. Sillä voi myös muistaakseni maksaa joissakin takseissa ja kioskeissa esim. ruokaostoksia, jos lompakko jäi kotiin ! T Money Cardin hommaamisen jälkeen syötiin/juotiin smoothiet ja päiviteltiin someen, että perille päästiin. Sitten otettiin suunta kohti Bucheonia, missä meidän homestay sijaitsi.

jennahoo.com - Saapuminen Koreaan - Soulin metrosysteemi

Incheonin lentokentältä Bucheoniin siirtyminen kesti suunnilleen kolme tuntia, ja piti käyttää kolmea eri metrolinjaa. Ekaksi noustiin lentokenttälinjaan ja mentiin Incheonista Gyeyangiin, missä vaihdettiin Incheon 1-linjaan. Jäätiin pois Bupyeong-gu Office-asemalla ja vaihdettiin 7-linjaan. Jäätiin pois meidän päämäärässämme Bucheonin Kkachiul-asemalla.

En Suomessa juurikaan käytä metroa, koska mulla ei sille ole tarvetta. Voitte vaan kuvitella, miten sekavalta ja monimutkaiselta Soulin metrosysteemi tuntui aluksi. Parin päivän kuluttua se olikin tosi helppoa. Jos on edessä matka Etelä-Koreaan, suosittelen lataamaan Subway Korea-sovelluksen. Se on ilmainen ja tosi helppo käyttää. Sen saa ainakin Androidille ja Applen puhelimille. Kielen voi myös valita englanniksi, mikä on aivan mahtavaa.

Wonderful Korea Homestay

Homestay-talomme näytti tältä ! Se on nimeltään Wonderful Korea Homestay, ja sijaitsee siis Bucheonissa. Lähin metroasema on Kkachiul. Perhe, jonka luona yövyimme, oli tosi mukava ja avulias. Perheen äiti, isä ja tyttäret puhuivat melko hyvää englantia ja isoäiti puhui alkeellista englantia. Meidän saavuttua paikan päälle, meitä oli vastassa isoäiti yksin. Hänen rajoittuneella englannillaan ja meidän alkeellisella korealla löysimme kuitenkin yhteisen kielen ja pystyimme kommunikoimaan.

Mummon sanojen mukaan tytöt olivat koulussa ja vanhemmat metsässä samoilemassa, ja että meidän pitäisi jättää laukut alas. Mummo sanoi, että on miesten tehtävä kantaa laukut ! Halusin kuitenkin vaihtaa vaatteita jne., joten mummo ystävällisesti auttoi mua kantamaan laukkuni ylös toiseen kerrokseen.

Alla näkyy huone, jossa vietimme reissun ensimmäiset viisi yötä. Jaoimme kylpyhuoneen kahden japanilaisen vaihtarin kanssa, jotka asustelivat viereisessä huoneessa. Huoneet oli yhdistetty kylpyhuoneella, jonka sai kummaltakin puolelta lukkoon. Vaihdoin tyttöjen kanssa muutaman sanan, mutta olisin halunnut jutella enemmän heidän kanssaan. Lukioikäiset tytöt kuitenkin olivat kiireisiä ja lähtivät kouluun ennen kuin me edes heräsimme hahah.

Saapuminen Koreaan & Wonderful Korea Homestay
Heti kun saavuimme, mentiin nukkumaan. Kello oli 12 keskipäivällä. Suomessahan kello oli 4 aamulla ja oltiin oltu hereillä jo melkein 24 tuntia putkeen. Nukuttiin 4-6 tuntia, mikä saattoi olla virhe, koska meidän unirytmi meni ihan sekaisin pariksi ekaksi päiväksi... Suomeen tultaessa ei ollut mitään ongelmaa jetlagin kanssa. Ainakaan minulla.

En ehkä kestä ! Krisse otti musta salakuvan ! Oli ilmeisesti ihmetellyt, oonko hengissä, kun nukun tolla tavalla. Mutta kyllä - hengissä ollaan, ja nukun vieläkin samalla tavalla :)

Herättyämme kello oli jotain iltapäivällä neljän-viiden väliltä. Suunnattiin kohti metroasemaa perheen tyttöjen avustuksella ja ostettiin pientä syötävää. Eväiden kanssa otettiin suunnaksi Jongno, jonka ohi jokavuotinen Yeondeunghoe Lotus Lantern Festival-paraati kulkee. Lisää tästä seuraavassa postauksessa ;)

Saapuminen Koreaan - budjettiruokaa
Saapuminen Koreaan - Bucheonin maisemia

Majapaikkamme sijaitsi tosi mukavalla ja rauhallisella alueella. Ilma oli paljon puhtaampaa, kuin Soulin Gangnamissa tai Hongdaessa esimerkiksi. Ilma tuntui hieman samalta Helsingin kanssa. Alueella oli paljon kirkkoja ja nähtiin joka päivä paljon koululaisia koulupuvuissaan menossa kouluun. Sain sellaisen vaikutelman, että alue oli lähinnä perheille ja vanhuksille suunniteltua.

Saapuminen Koreaan & Wonderful Korea Homestay

Vikana iltanamme heidän luonaan, perhe halusi ruokkia meitä. Syötiin tteokbokki (떡볶이) ja samgyeopsal (삼겹살) nimisiä ruokia. Tteokbokki on tulista, "riisikakkua" ja samgyeopsal on yksinkertaisesti lihaa, jota syödään riisin kanssa ja lapataan mukaan esimerkiksi kimchiä, valkosipulia yms. ja kääritään salaatinlehden sisään. Oli niin hyvää ja oli tosi mukava tapa päättää meidän aikamme perheen luona tähän.

Jos siellä näytön toisella puolella on joku, joka on joskus aikeissa matkustaa Souliin ja pähkäilee paljonko tämä hauskuus saattaisi maksaa. Katsasta ihmeessä postaukseni Kuinka paljon maksaa 2,5 viikkoa Soulissa?, jossa kerron sentti sentiltä paljonko rahaa mulla meni.

P.S. Tsekkaa myös Krissen postaus matkan ekasta päivästä, koska hänellä on paljon parempi laatuisemmat kuvat kuin mulla :Ddd Mulla ei vielä tämän reissun aikana ollut kameraa, joten puhelimella mentiin.